Arc B580 a B570 Battlemage: grafiky Intel 2. generace oficiálně

AI pro supersampling XeSS i generování snímků

Intel včera oficiálně představil první dva modely z nové generace grafických karet Arc. Jejich grafické čipy využívají architekturu s kódovým označením Battlemage a jednou z hlavních předností má být nejlepší poměr cena/výkon v nižší střední třídě. Proti minulé generaci doznaly významného vylepšení snad ve všech ohledech a přinesou i některé alternativy pro konkurenční technologie, které dosud Intelu chyběly.

Herní vývojáři už si možnost nahnat vyšší snímkové frekvence s pomocí upscalingu oblíbili. Ani Intel upscaling neignoruje. Původní XᵉSS už je podporovaný ve více než 150 hrách. V tomto ohledu sice zaostává za Nvidií s DLSS i za AMD s FSR, ale je to překvapivě mnoho, pokud uvážíme, jaké mají karty Intelu na trhu zastoupení. Je zjevné, že se Intel po stránce softwarové podpory svých karet hodně snaží.

Pro uvedení nové generace karet Intel připravil i XᵉSS 2 s Frame Generation. Intel přidává nový Compute Dispatcher backend pro SDK k XeSS-SR, který má rozhraní pro DirectX 11, DirectX 12 a Vulkan. XeSS 2 zahrnuje XeSS-SR (Super Resolution), XeSS-FG (frame generation) a XeLL (Low Latency).

Obdobně jako konkurenční technologie AMD a Nvidie může i XᵉSS 2 generovat nové snímky mezi ty existující pro dosažení plynulejších snímkových frekvencí. Využívá při tom rozšířených informací ze hry obdobně jako konkurence. A stejně tak přidává i technologii Xᵉ Low Latency, která po integrování do hry pomůže snížit dobu odezvy na vstup ze strany hráče.

XeSS Frame Generation poběží pouze na hardwaru Intelu, protože vyžaduje jednotky XMX AI engine, které jsou součástí karet Alchemist a Battlemage.

Snížení latencí pro generování snímků je prakticky nezbytné, a podobně jako u generování snímků u DLSS vyžaduje i XeSS-FG aktivované XeLL pro snížení latencí. Ovládací panel pak podobně jako u konkurence nabídne i režim low Latency, který pomůže v nižší míře snížit latence i ve hrách bez integrovaného XeLL.

Praktický dopad ukázal Intel zatím jen na F1 24, kde s aktivním generováním snímků a XeLL naměřil hodnoty odezvy srovnatelné s prostým upscalingem XeSS-SR bez XeLL.

Vylepšený bude i ovládací panel Intel Graphics Software, doplní funkce, o které měli majitelé karet největší zájem a nabídne pokročilejší možnosti taktování.

Od 13. prosince by měly být v prodeji grafické karty Arc B580 limited Edition a karty od partnerů Acer, ASRock, GUNNIR, ONIX Technology, MAXSUN a Sparkle, jejich cena má začínat na 249 dolarech, což je v přepočtu zhruba 7500 korun s daní.

Levnější B570 od stejných partnerů pak mají jít do prodeje 16. ledna 2025 a jejich cena má začínat na 219 dolarech, což je zhruba 6600 korun s daní.

Na závěr si můžete ještě pustit video s představením z kanálu Intel Gaming a projít kompletní prezentaci.

 

Zdroj: Intel (TZ, Arc B580 product page, Arc B570 product page), TechPowerUp

  •  
  •  
  •  
Flattr this!

Komentáre (4) Pridať komentár

    1. Ještě možná v tabulce chybí počet enkodérů, nedošlo k jejich snížení na polovinu oproti předchozí generaci?

      1. V tiskovce je výslovně uvedené

        The Details: Features of the Intel Arc B-Series GPUs include: Powerful Media Engines: Intel’s leading Xe Media engine with twin multi-format transcoders (MFX) is designed to support faster, higher-quality creation and playback of multimedia (video). The GPUs also include expansive hardware encode and decode codec support, such as AV1, H.265 including 4:2:2 10-bit, H.264 and VP9.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *