Situácia 3: CS:GO (2160p)
Počet otestovaných grafických kariet za uplynulé obdobie sa dostal na číslo 30, po ktorom sa môžeme trochu zastaviť a špeciálne sa zamerať na hlučnosť cievok. Tá bola v rámci štandardných meraní zaznamenávaná vždy, ale vo veľkých testoch s kopou iných informácií, sa tieto unikátne údaje strácali. Aj preto to bude teraz, v rámci tohto článku iba k nim. Ktorá z moderných grafických kariet má teda tichšie cievky?
Situácia 3: CS:GO (2160p)
Graphics card | Dominant sound freq. and noise level (CS:GO@2160p) | ||
Frequency [Hz] | Noise level [dBu] | ||
MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | 6639,8 | -82,6 | |
Gigabyte RTX 3060 Eagle OC 12G | 4305,4 | -85,0 | |
Gigabyte Aorus RTX 4080 Super Master 16G (OC) | 5583,4 | -83,8 | |
Gigabyte RTX 4090 Gaming OC 24G (OC) | 5747,0 | -85,8 | |
MSI RTX 3050 Ventus 2X 8G OC | 18245,6 | -84,4 | |
Gigabyte RTX 4060 Windforce OC 8G | 4305,4 | -79,9 | |
MSI RTX 3070 Gaming X Trio | 6267,2 | -82,9 | |
MSI RTX 3090 Gaming X Trio | 4561,4 | -78,9 | |
Asus Dual RTX 4070 12G (P) | 7671,3 | -82,2 | |
MSI RTX 4070 Ti Suprim X 12G (G) | 5747,0 | -83,6 | |
MSI RTX 4060 Ti Gaming X Trio 8G | 5424,5 | -77,5 | |
Sapphire RX 7800 XT Nitro+ (P) | 6834,4 | -80,7 | |
MSI RTX 4070 Ti Super Ventus 3X (BIOS v3) | 10540,1 | -77,8 | |
Asus TUF RTX 3080 O10G Gaming (P) | 7671,3 | -82,2 | |
Sapphire RX 7700 XT Pure | 6639,8 | -80,8 | |
Gigabyte RX 7900 GRE Gaming OC 16G (OC) | Gigabyte RX 7900 GRE Gaming OC 16G (OC) | 5270,0 | -81,1 |
AMD Radeon RX 6800 | AMD Radeon RX 6800 | 10240,0 | -77,5 |
Sapphire RX 6600 XT Pulse | Sapphire RX 6600 XT Pulse | 6088,7 | -80,9 |
Gigabyte Aorus RTX 3080 Xtreme 10G (OC) | Gigabyte Aorus RTX 3080 Xtreme 10G (OC) | 5424,4 | -64,9 |
Sapphire RX 6650 XT Nitro+ (P) | Sapphire RX 6650 XT Nitro+ (P) | 7240,8 | -80,8 |
Nvidia RTX 4070 Super FE | Nvidia RTX 4070 Super FE | 5270,0 | -76,2 |
Sapphire RX 7900 XT Pulse | Sapphire RX 7900 XT Pulse | 7896,1 | -79,1 |
Sapphire RX 7600 Pulse | Sapphire RX 7600 Pulse | 7240,8 | -80,1 |
Sparkle Arc A580 Orc | Sparkle Arc A580 Orc | 15792,2 | -76,9 |
Gigabyte Aorus RX 7900 XTX Elite 24G (OC) | Gigabyte Aorus RX 7900 XTX Elite 24G (OC) | 5747,0 | -69,5 |
AMD Radeon RX 6800 XT | AMD Radeon RX 6800 XT | 7034,643 | -72,8 |
MSI RTX 4080 16GB Suprim X (G) | MSI RTX 4080 16GB Suprim X (G) | 11830,8 | -76,4 |
Sapphire RX 6700 XT Nitro+ (P) | Sapphire RX 6700 XT Nitro+ (P) | 6088,7 | -74,9 |
Sapphire RX 6900 XT Toxic LE (P) | Sapphire RX 6900 XT Toxic LE (P) | 8863,1 | -71,0 |
Sapphire RX 7600 XT Pulse | Sapphire RX 7600 XT Pulse | 6088,7 | -73,7 |
- Contents
- Záber na hluk cievok
- Situácia 1: F1 2020 (2160p)
- Situácia 2: Shadow of the Tomb Raider (2160p)
- Situácia 3: CS:GO (2160p)
- Situácia 4: CS:GO (1080p)
- Situácia 5: Blender@Cycles, Classroom
- Záver
Už mi lásko není dvacet let,
už mi není ani dvacetpět,
i když to moc krásná léta jsou,
už neslyším víc jak 14 kHz.
(aj keď som o 1kilo sluchovo mladší ako vekovo :-P)
Len škoda, že väčšinou sú tie špičky do 10k 🙁
By the way … asi by to bolo moc prácne (pri toľkých obrázkoch), strčiť os pre závislú premennú vpravo (dBu) … tak nič
Cez hromadné úpravy vpísaním znakov by o šlo, aj som sa o to pokúšal, ale nevyzeralo to ktovieako vábne (hlavne pokiaľ ide o stupnicu hlučnosti…), tak je k tomu iba vysvetlenie v texte prvej kapitoly, na ktorej osi je čo. TrueRTA (t.j. tá aplikácia, cez ktorú spektrografy vznikajú), vkladá popis osí dáva zľava, ale toto je iba výrez sprava. Keby tie spektrografy vznikali cielene na tento účel, na analýzu hlučnosti cievok, tak sú také pekné ako z testov vplyvu zdrojov na pískanie cievok, kde sa pred záznamom upravil rozsah 2–20 kHz. Ale tieto sú teda iba výsekom (4–20 kHz) z kompletných spektrografov (20 Hz–20 kHz).
Ale nic přece nebrání tomu, aby byla stupnice zleva, jako obvykle (doplněná hromadnou úpravou v editoru). Doplňte ji prosím, Ľubo. Člověk tak bude mít absolutní jistotu, že nedochází ke změně měřítka napříč grafy.
Rozumiem, ale napriek tomu to tentokrát asi bude musieť zostať v tomto smere nedotiahnuté. Bič už praská nad inými témami a vlastne ani neviem, ako tam tu stupnicu elegantne implementovať. Pokiaľ by niekto vedel, tak rád dodám archív so zdrojovými výsekmi spektrografov na doplnenie. Taj s dátami k tomu, na akej linke má byť aká hodnota. Mierka naprieč všetkými grafmi je rovnaká a pokiaľ ide o tónové špičky, tak tie sú na lepší prehľad číselne zaznamenané ešte v tabuľkách pod spektrografmi.
Ospravedlňujem sa, že prosba z mojej strany zostala nevypočutá… nerobím to často, ale… niekedy sú proste veci vypätejšie, než sa môže zdať, a treba sa posunúť ďalej. A áno, ani v lete to nemusí byť lepšie, voľnejšie, haha.
Na email vám zašlu sestavení nodů pro tento účel v Chainneru s podkladovou stupnicí. Není to nic složitého. Ale kdybyste neměl vůbec čas, zašlete mi poštou zdroj, dodám výstup.
Dodanie hotového výstupu by bolo skvelé. Potom sa ním, samozrejme, povodné spektrografy bez stupnice nahradia. 🙂
Tak už sú v článku spektrografy aj so stupnicami. Díky! 🙂
Děkovat není nutno. Chainner je super tool, snad pomůže i dalším 🙂
Na úvod každej kapitoly so spektrografmi pribudla aspoň poznámka, ktorá by pri študovaní materiálov mohla dodať tú „istotu“.
— „… asi by to bolo moc prácne (pri toľkých obrázkoch), strčiť os pre závislú premennú vpravo (dBu) …“
Zapracované. Ďakovať ale treba na inej adrese. 🙂
Však ja viem, na HWC si vždy prečítam celú diskusiu…a nezriedka aj v ENG verzii 🙂
Jj, a pacientovi ďakujem za zdieľanie vedomosti o naozaj užitočnom nástroji…aj keď asi nie moc pre mňa…ja s úpravami videa/obrázkov moc nekoketujem, lebo hoci sluch mám dobrý, tak zrak…
Jeden inzerát na záver
Vymením 2 zdravé oči za moje 😀
Niektoré karty majú v tabuľkách TBP, pritom grafy pre ne sú. Zabudli ste prepísať hodnoty?
Nezabudli, ale včera, pred nevyhnutným vydaním článku, už na kompletizáciu týchto tabuliek nezostávala energia. Preto je tam tá značka TBD (to be delivered). Hodnoty chýbajú u grafických kariet, ktoré boli testované pred viac ako dvoma rokmi, ku ktorými máme zálohu zdrojových dát na inom mieste než je to bežne dostupné. Takže aj preto je to trochu komplikovanejšie, ale už idem na to. Do dvoch hodín to bude na poriadku. 🙂
Tak, v tabuľkách sú už hodnoty ku všetkým grafickým kartám. 🙂
Na měření cívek je super WoT encore benchmark, na default 1080. Stačí prvních 10s a víte na čem jste. V ničem jiném tak neřvou jako zde. Samozřejmě karta na default a bez omezení fps.
Vďaka za tip! Niekedy sa ten WoT encore benchmark musí vyskúšať. 🙂
Určitě zkuste, scéna z kraje je nenáročná, je tam maximální gpu boost s max voltage a fps. Myslím, že tam by se to mikrofonem měřilo dobře. Nemusí se na nic moc čekat. Po zbytek testu cívky už tak neřvou, může se to skipnout. Takže 10s záznam mikrofonem a můžete jít dělat něco jiného 🙂
Grafu je tam spousty, nicmene slo by pridat ke karte take tipickou spotrebu ?
Zajimave srovnani pak lze delat, kdy 200W jednoho vyrobce vyrabi hluk stejny jako 300W jineho vyrobce.
Spotreby k jednotlivým testovacím situáciám nájdete v štandardných testoch grafických kariet, na tejto stránke. Dávať spotrebu do týchto testov nemá príliš zmysel, pretože od spotreby pískanie cievok GK priamo nezávisí. Nejaká závislosť tam asi môže byť, keď zoberieme do úvahy, že nižšia spotreba/výkon môžu znamenať pri grafických kartách s porovnateľnou efektivitou nižšie fps, ale… nemyslím si, že by pre potrebu týchto testov údaje o spotrebe v článku akokoľvek chýbali.
— „Zajimave srovnani pak lze delat, kdy 200W jednoho vyrobce vyrabi hluk stejny jako 300W jineho vyrobce.“
Jasné, to by bezosporu bolo zaujímavé, ale to je už na iný článok…
asi ste neskusali merat aj spektra fukania vetrakov bez zapnutych kartach? Aspon zopar kusov na porovnanie ze akou castou na vyslednom spektrograme sa podielali vetraky (aj ked ste to orezali od 4kHz, tipujem ze stale tam nieco mohlo zostat)
Nie, zvuk ventilátorov bez zvuku cievok nemáme, ale situácia 4 (CS:GO@1080p) sú cievky bez ventilátorov podľa popisu štandardnej metodiky na testy grafických kariet.
V ostatných situáciách (1, 2, 3, 5) ventilátory bežia a ich zásah do spektra 4–20 kHz je v niektorých prípadoch aj dosť dobre vidieť (tie kopce mohutné so svahom z nižších frekvencií k vyšším, ako to má napríklad RTX 4060 Windforce OC 8G, bez ventilátorov nie sú nikdy). To typicky na grafických kartách Gigabyte s chladičmi, ktoré majú typicky rýchlejšie ventilátory, ako to je uvedené aj v texte prvej kapitoly tohto článku. Primárne mali spektrografy pokryť celé spektrum zvuku a teraz sme z nej vybrali iba časť. Keby to mala byť od začiatku iba analýza cievok, tak sa k nej pristupuje trochu inak.
Aj keď… bolo by k tomu vhodné rozobratie grafickej karty a externá regulácia ventilátorov. To druhé by nebol problém, ale pri tom prvom by ďalší recenzent v poradí, ku ktorému karta pôjde, dostal vlastne už produkt, ktorý sa bude správať inak ako z tovární (pre porušenie pôvodnej pasty a jej nahradenie inou). Potom je, samozrejme, ešte možnosť SW regulácie a záznam zvuku ventilátorov v idle, kde do zvuku cievky príliš nezasahujú, ale… to sú všetko možnosti k tomu, keby sa testovacia metodika vytvárala s ohľadom na to získať iba zvuk cievok, alebo iba zvuk ventilátorov.
Pre testy grafických kariet bol ale dôležitý celkový zvuk, ktorý sme sa pre účely analýzy cievok, pokúsili oddeliť, čo sa bohužiaľ úplne perfektne vždy nedá, kedže dochádza k tomu vzájomnému prekrývaniu tónov.