Site icon HWCooling.net

Nová generace grafik AMD je tu: Radeon RX 9070 a 9070 XT s FSR4

První karty s architekturou RDNA 4 odhalené

Tak je to tady – nová generace grafik od AMD vychází, respektive je na cestě. Dnes je totiž ještě jenom oficiální odhalení, prodej začne příští týden. AMD už ale zveřejnilo kompletní specifikace těchto grafik, spolu s hloubkovými detaily architektury a dalšími novinkami v ovladačích a softwaru. V této první vlně jsou karty generace RDNA 4 zastoupené dvěma modely – Radeonem RX 9070 XT a Radeonem RX 9070.

Novinkám v architektuře, na které jsou grafiky založené jsme věnovali tento separátní článek. Zde se budeme věnovat jen samotným kartám. Obě jsou založené na 4nm čipu Navi 48, přičemž model XT používá plně aktivní a model ne-XT částečně ořezanou verzi.

Radeon RX 9070 XT

Tato grafika obsahuje 64 výpočetních jednotek (CU), které celkově dávají 4096 shaderů, 64 jednotek Ray Accelerator pro hardwarové počítání raytracingové grafiky a 128 AI Acceleratorů (jak je to s akcelerací AI, vysvětlujeme v článku o architektuře). U modelu Radeon RX 9070 XT jsou referenční parametry takové, že celá grafika má TDP (spotřebu) 304 W a uváděnou frekvenci boostu 2970 MHz, tzv. herní frekvence je 2400 MHz. V prodeji budou často modely s továrním přetaktováním, které mají vyšší takty, ale také TDP. Při referenční boostové frekvenci uvádí AMD hrubý výkon v FP32 výpočtech 48,7 TFLOPS.

GPU by mělo mít 64 ROPS a obsahuje 64MB Infinity Cache třetí generace. Paměťová sběrnice čipu je 256bitová, karty mají proto 16GB grafickou paměť. Ta je typu GDDR6, s efektivní frekvencí 20,0 GHz, což dává propustnost 640 GB/s.

Radeon RX 9070 XT podporuje jako první grafika AMD připojení přes PCI Express 5.0 ×16. Toto znamená dvojnásobnou datovou propustnost mezi procesorem a GPU proti starším generacím GPU, byť v praxi ve hrách nebývají přínosy rychlejšího PCIe moc vysoké (na PCIe 4.0 ×16 desce asi bude výkon prakticky bez poklesu). Co karta dál přináší je podpora obrazových výstupů HDMI 2.1b a DisplayPort 2.1a.

Radeony RX 9070 a RX 9070 XT mají sice referenční návrh chlazení, který můžete vidět na slajdech, ale takovéto karty v prodeji nebudou, AMD se nechystá vyrábět vlastní, takže RX 9700 a RX 9070 XT se bude dát pořídit jenom v různých nereferenčních provedeních s vlastním návrhem chlazení (a vzhledu) konkrétního výrobce. Onen referenční návrh má asi jenom ilustrační účel (protože AMD potřebuje nějakou kartu do prezentací a dalších propagačních materiálů), nejspíš může jít jenom o vzhledovou (a ne funkční) studii.

Karty, které přijdou na trh, mají napájení často třemi osmipinovými konektory, což ale asi bude hlavně u přetaktovaných verzí. Základní referenční konfigurace jsou jen dva osmipinové konektory.

Oficiální doporučená cena této karty je stanovená na 599 $, což je o dost méně, než stojí nejbližší (byť pravděpodobně o něco rychlejší) konkurence od Nvidie, GeForce RTX 5070 Ti. Její doporučená cena je 749 $, ale reálně teď stojí spíš 900 až 1000 $ (a u nás třeba i 30 tisíc). Pokud se bude dát Radeon RX 9070 XT sehnat za tuto doporučenou cenu, byl by tedy minimálně do cenového umravnění u Nvidie o hodně výhodnější.

U nás částka 599 $ vchází v přepočtu na 17 400 Kč (už včetně DPH), na Slovensku na 707 €. Doporučená cena se bude asi týkat karet s referenčními parametry nebo jen minimálním přetaktováním, což bývají levější edice jako například Pulse u Sapphire. Cena přetaktovaných edic s většími chladiči a různými extra funkcemi bývá vyšší.

Radeon RX 9070

Nižší model založený na ořezané verzi čipu obsahuje jen 56 CU – jde tedy o podobnou míru osekaní jako mezi Vega 64 a Vega 56. Karta má 3584 shaderů , 56 Ray Acceleratorů a 112 AI Acceleratorů.

Kde je naopak karta neořezaná, jsou paměti: pořád dostanete 256bitovou šířku, 16 GB i plnou propustnost 640 GB/s. Radeon RX 9070 má i plný počet jednotek ROP a plnou 64B Infinity Cache.

Kde je výrazně oslaben, jsou frekvence – jen 2070 MHz u tzv. „herní frekvence“ a 2540 MHz v boostu. Výměnou za to má ale karta jen 220W TDP, což jí dává potenciál být jedním z energeticky efektivnějších modelů nové generace (soupeřící GeForce RTX 5070 je 250W). Podle AMD má jít o jeho dosud energeticky nejefektivnější grafiku.

Jak si tato grafika povede, bude docela zajímavé vidět. Poměrně značný úbytek hrubého výkonu (36,1 TFLOPS) by mohly částečně mírnit paměti ponechané na plné specifikaci, takže karta by mohla být blíž modelu XT, než se zdá podle „TFLOPS“. Uvidíme také, co s výkonem udělají nereferenční edice karet s přetaktováním. Nízké výchozí TDP a frekvence asi budou výrobce karet lákat, aby GPU výrazně přetaktovávali.

I cena je ovšem stanovená hodně blízko (možná až extrémně blízko) vyššímu modelu: Oficiální doporučená částka je 549 $, tedy jenom o padesát dolarů méně (a také je to stejná cena jako za chystanou GeForce RTX 5070, pokud tedy porovnáváme doporučené ceny). U nás do s DPH při aktuálním kurz vychází na 15 950 Kč v ČR a na 648 € na Slovensku. Opět platí, že to bude cena za referenční parametry, dražší provedení budou za víc.

Tato cena se možná dá z části interpretovat tak, že zatímco u Radeonu RX 9070 XT připlácíte za vyšší výkonu, u RX 9070 zase je část ceny oproti situaci, kdy by hypoteticky stál například 499 $) za onu energetickou efektivitu. Myslíme ale, že větší faktor v tom, proč je cena relativně vysoká v porovnání s modelem XT, je že AMD chce záměrně, aby vyšší model vycházel výhodněji a tím pádem měl z obou grafik vyšší prodeje (jelikož zisk je na plné verzi vyšší a zmetkovost výroby asi není tak vysoká, aby velké množství čipů nemělo jiné uplatnění než v modelu RX 9070).

Stejná taktika byla už za počáteční cenou Radeonu RX 7900 XT. U toho neoficiální slevy kartu často později dostaly do výhodnějšího pásma, což by teoreticky mohlo nastat i u Radeonu RX 9070, ale asi to bude záviset na víc faktorech, zejména tom, jak se bude Nvidia snažit na tuto kartu vyvinout konkurenční tlak…

FSR 4: AI upscaling

Zmíněná podpora hardwarové akcelerace umělé inteligence je u těchto grafik využitá v nové generaci herního upscalingu FidelityFX Super Resolution, označené FSR4. Ta používá neuronovou sít využívající výpočty s datovými typy FP8, které jsou v RDNA 4 podporované jaké novinka a prozatím je tedy dostupná jenom na Radeonech RX 9000.

Hlavní tahák použití umělé inteligence v upscalingu je zlepšená obrazová kvalita. Neuronová síť dokáže provádět 2D škálování s vyšší kvalitou (i když také může způsobovat různé artefakty), což je sice jen část toho, co upscaling FSR 2.x a 3.x dělá, ale lepší škálování 2D obrazových dat by mělo pomáhat. FSR4 by mělo díky tomuto blíž kvalitě upscalingu DLSS od Nvidie.

AMD uvádí, že hned při vydání grafiky by mělo FSR4 být dostupné ve více než 30 hrách (mezi nimi mimochodem i Kingdom Come Deliverance II)‚ během roku 2025 by se měl počet her rozšířit na 75 a víc.

FSR4 lze do hry nahrát jak upgrade ze starší verze, pokud už hra má verzi FSR 3.1. Ta totiž zavedla API, přes které se tat náhrad dá provést a ovladače AMD mohou pak do hry automaticky zavést novější verzi včetně FSR 4.

V obchodech příští týden ve čtvrtek

Kdy se tyto grafiky začnou prodávat, už jsme věděli nějakou dobu z úniků, a AMD dnes potvrdilo, že v obchodech se Radeon RX 9070 a Radeon RX 9070 XT objeví příští týden, 6. března v 15:00. Recenze minimálně části karet by měly vyjít o den dřív, o výkonu si budete moci počíst 5. března. Jen o den dříve (vydání 5. 3., recenze 4. 3.) mají vyjít GeForce RTX 5070, mimochodem.

Oficiální benchmarky a prezentace

AMD uvádí v prezentaci ke grafikám různé oficiální benchmarky (čísla z nich jsme už trochu analyzovali v předchozí novince, protože před pár dny unikla na internet), ale jako obvykle platí, že takové výsledky můžou být různě selektivní a jinak zkreslené a s verdikty je nutné počkat na finální testy.

AMD například tvrdí, že by Radeon RX 9070 XT měl být o 38 % rychlejší než Radeon RX 7900 GRE v rozlišení 1440P a o 42 % rychlejší v rozlišení 4K. V tomto rozlišení (ale odlišných nastaveních „Max“) má být o 51 % rychlejší než Radeon RX 6900 XT a o 26 % rychlejší než GeForce RTX 3090. Jde o průměr z výběr 30 her, v kterém jsou i ray tracingové tituly, u nichž je nárůst vyšší (takže ve hrách bez ray tracingu zase bude nárůst nižší).

Úspornější Radeon RX 9070 by měl být o 20 % rychlejší než Radeon RX 7900 GRE v rozlišení 1440P a o 21 % rychlejší v rozlišení 4K. Stále v 4K (ale nastaveních „Max“) má být o 38 % rychlejší než Radeon RX 6800 XT a o 26 % rychlejší než GeForce RTX 3080. Jde o průměr z výběr 30 her, v kterém jsou i ray tracingové tituly, u nichž je nárůst vyšší (takže ve hrách bez ray tracingu zase bude nárůst nižší).

4K hraní za cenu 1440P?

Podle AMD jsou karty 9070 a 9070 XT do určité míry postavené na pomezí mezi starší Radeon RX 7900 GRE, který firma považuje za „1440P“ kartu a vyšší Radeony RX 7900 XT a RX 7900 XTX, které jsou pro 4K hraní. Novinky mají už zvládat obojí a umožnit „4K hraní za cenu 1440P“, podle AMD.

AMD Radeon RX 9000 Series Graphics

AMD Software Press Deck

AMD FSR and HYPR-RX

Zdroje: AMD

Jan Olšan, redaktor Cnews.cz