Nová Nvidia App zhoršuje výrazně výkon grafik GeForce ve hrách

Nvidia App ve výchozím nastavení zhoršuje výkon, patrně jde o chybu ve funkci překrytí

Ještě než Nvidia vydá novou generaci grafik, provádí jednu revoluci ve svém softwaru – grafiky GeForce desetiletí provázely jako nastavovací aplikace staré ovládací panely později doplněné aplikací GeForce Experience. Letos je přišla nahradit Nvidia App, která v listopadu opustila zkušební stádium a teď by ji ovladače měly instalovat jako výchozí volbu. Vypadá to, že úplně zralá ještě není a má negativní vliv na výkon ve hrách.

V testech výkonu grafik (mimo jiného asi také kvůli vydání karet Intelu, které se s těmi od Nvidie logicky porovnávají) si teď vícero recenzentů všimlo, že po instalaci programu Nvidia App klesl výkon grafik GeForce ve hrách. Některá hlášení mluví dokonce o ztrátě až 15 % snímkové frekvence. Informuje o tom teď například Tom’s Hardware nebo youtuberský kanál Hardware Unboxed.

Tip: Co má Nvidia App navíc: rychlý přehled o latencích díky HUD

Je třeba říct, že aplikace Nvidia App by správně měla stát stranou spouštěných her a neměla by mít přímý vliv na výkon ovladačů GPU – jejich „softwarový stack“, na kterém staví běžící hry, by měl být stejný jako před změnou obslužné a nastavovací aplikace (analogicky tomu, když AMD nahrazovalo Catalyst Control Center za dodnes používanou aplikaci Radeon Software či AMD Software). Že se propadne výkon ve hrách, tedy není očekávané chování.

Až 15% propad, kvůli překrytí?

Tom’s Hardware testoval vliv Nvidia App na grafiku GeForce RTX 4060 ve Windows 11 24H2 s procesorem AMD Ryzen 7 9800X3D (tedy tím nejlepším, co se dá dnes pro hry koupit). A vyšlo mu, že nainstalovaná Nvidia App zhoršuje výkon až o 12 % v nejhorších případech. V pěti nových hrách vybraných k testování se propady pohybovaly od 2 % až po 12 % a byly přítomné prakticky vždy, jak v rozlišení 1920 × 1080 s nastavením prostředních detailů, tak v 2560 × 1440 bodů s Ultimate detaily. Negativní vliv mu vycházel i ve vyšším nastavení, takže asi nejde jenom o to, že by byl výkon s Nvidia App najednou limitován procesorem. Výsledky můžete vidět zde.

Nvidia App

Podle Tom’s Hardware se dá propad výkonu pozorovat ve výchozím nastavení, kdy je aplikace nainstalovaná a běží na pozadí a kdy má zapnutou možnost překrytí, přestože překrytí není aktivní v testované hře. Právě překrytí (overlay) se přímo nabízí jako důvod, proč by mohla Nvidia App takto výkonu ubližovat.

Separátně zveřejněné testování Hardware Unboxed naznačuje, že viníkem je skutečně překrytí, nebo dokonce jen některé jeho funkce. V Cyberpunku 2077 i některých dalších hrách byl pozorován propad výkonu při zaškrtnuté položce „Game Filters and Photo mode“ (což je výchozí nastavení).

Nastavení překrytí v Nvidia App. Problematická volba se v české lokalizaci jmenuje Filtry her a režim fotografie

Pokud na tento problém narážíte, můžete zkusit v aplikaci funkci overlay zakázat a restartovat počítač (zdá se, že pouze deaktivování bez restartu stále ponechává systém ve zpomaleném stavu), nebo odškrtnout zmíněnou volbu. Pokud to nezabere, je možné prozatím Nvidia App s ovladači neinstalovat (pokud nevyžadujete funkce, které v této aplikaci jsou).

Mělo by jít o dočasný problém

Nvidia by o problému měla vědět a pravděpodobně hledá řešení. Asi nepůjde o trvalou újmu, ale je otázka, jestli jde jen o vedlejší projev kvůli nějaké chybě, nebo je do určité míry problematický i design aplikace (či její části), takže i s nějakými optimalizacemi se sice podaří propad výkonu zmenšit na ucházející nízká procenta, ale něco z něj zůstane. Ve staré aplikaci GeForce Experience tyto problémy ale nejsou, což dává naději na kompletní vyřešení.

Je zvláštní, že se chyba způsobující měřitelný pokles výkonu v této výši (která je i jasně vizuálně vidět na grafech) dostala do ostrého vydání, přestože byla aplikace mnoho měsíců testovaná v betastádiu. Nicméně bugy jsou neodmyslitelnou odvrácenou stranou softwaru a jednoduše se vždy dějí, takže nemusí jít o žádnou nepochopitelnou událost.

Paranoici sice mohou podezřívat, že se propad výkonu teď Nvidii může hodit pro zlepšení benchmarků nové generace grafik (pokud na nich Nvidia App bude méně postižená než karty starších generací), ale to je hodně nepravděpodobné vysvětlení. Očekáváme, že Nvidia problém v budoucích aktualizacích aplikace eliminuje, nebo alespoň z velké části omezí.

Zdroje: Tom’s Hardware, Hardware Unboxed

Jan Olšan, redaktor Cnews.cz


  •  
  •  
  •  
Flattr this!

Výrobce grafik: GeForce RTX 5060 Ti i RTX 5060 vyjdou v březnu

Nvidia na konci minulého týdne začala prodávat první grafiky nové generace s architekturou Blackwell, což jsou zatím dva nejdražší modely GeForce RTX 5090 a RTX 5080. Zdá se, že levnější modely nové generace by nemusely být také moc daleko. Podle čínských zdrojů se Nvidia chystá vydat ještě v tomto čtvrtletí nejen zatím oznámené modely RTX 5070 a 5070 Ti, ale také novou „šedesátkovou řadu“, což jsou její nejlevnější desktopové karty. Celý článok „Výrobce grafik: GeForce RTX 5060 Ti i RTX 5060 vyjdou v březnu“ »

  •  
  •  
  •  

Smooth Motion přináší alternativu funkce AFMF pro karty GeForce

Častá představa je, že v grafikách pochází inovace od Nvidie a AMD je pak jen kopíruje. Jak už to chodí, taková zjednodušení nebývají pravdivá. Teď tu máme příklad, kdy bude Nvidia následovat AMD a po půldruhém roce přebere jeho technologii. Firma teď s grafikami GeForce RTX 5000 vydává funkci nazvanou Smooth Motion, která je obdobou AFMF neboli AMD Fluid Motion Frames, kterou mají grafiky Radeon. Celý článok „Smooth Motion přináší alternativu funkce AFMF pro karty GeForce“ »

  •  
  •  
  •  

Asus ROG Astral GeForce RTX 5080 OC Ed.: Brutalismus do PC

S novou generací GeForce přichází Asus s novou modelovou řadou ROG Astral. Je na vrcholu nabídky Asusu a z předchozích generací ROG Strix zdědila špičkovou výbavu zahrnující i duální BIOS či možnost regulace systémových ventilátorů, nekompromisní konstrukci, tovární přetaktování a špičkový chladič extrémních rozměrů. S ním dostanete ne pouze tři, ale rovnou čtyři ventilátory. Ale za to si také nechá řádně připlatit. Celý článok „Asus ROG Astral GeForce RTX 5080 OC Ed.: Brutalismus do PC“ »

  •  
  •  
  •  

Komentáre (5) Pridať komentár

  1. NVidia měla nejlepší ovladače na světě a v širém vesmíru. Já měl teď jednu grafiku od AMD a hrozný, v těch jejich ovladačích, aby se čert vyznal. NVidia měla prostě skvělé ovladače. Minulý čas je tam záměrně, protože další důvod, proč koupit grafiku od NVidie škrtám, nové ovladače jsou nejen nepřehledné, ale ještě k ničemu. Grrrrrrrrr.

    U současné grafiky zůstanu na starých ovladačích a už aktualizovat nebudu. Kterou poslední verzi můžu mít se starým rozhraním?

    1. Nesúhlasím, ako som prešiel na AMD som pochopil čo za ergonomickú katastrofu tie staré nVidia ovládače vlastne sú. 2 panely (teraz nový tretí), jeden ako z roku 1999 ale spomalenejší ako najtrápnejšie omaľovanky od výrobcov dosiek, žiadny z nich nevie všetko takže ideálne mať naraz všetky tri a aj tak nevedia kopec vecí čo sú u AMD štandard takže každý hráč si doinštaluje X ďalších 3rd party utilít ako Afterburner atď… s AMD nemám žiadnu potrebu čokoľvek navyše inštalovať, všetko mám v ovládacom paneli. Ono je to aj kontraproduktívne, lebo tie 3rd party utility u AMD často niečo rozbijú namiesto toho aby pomohli.

      1. Ovladač má ovládat, teda nastavit rozlišení, frekvenci, bitovou hloubku a srovnat barevnost. Konec. Jednoduchý, přehledný a nastavim jednou pro vždy.
        Od blbostí, které někdo chce a někdo ne, jsou 3rd party utility. Rozhodně to nemá vypadat jako u AMD, že bitovou hloubku nemohu najít, zatímco na mě vyskujuje milión nesmyslů, které nechci řešit.

    2. Starý ovládací panel už dlouho působil hrozně, na člověka dýchla doba Windows 2000 a ME. Nějaká úprava byla už rozhodně na místě. Asi bych si taky představoval něco úspornějšího, ale je to funkční. A nemyslím si, že overlay režim je něco, bez čeho bych nemohl žít.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *